MODEL OCZEKIWANYCH ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ANKIETY

Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę językowo- stylistyczną, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu.

Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną punkty cząstkowe. Nie przyznaje się połówek punktów.

Za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.

 

Nr pytania

Przewidywane odpowiedzi

Maksymalna liczba punktów

Punkty cząstkowe

I

-studia na uniwersytecie - Kraków, Królewiec, Padwa

-opieka mecenasów, pobyt a dworach

-podróże po Europie

-wszechstronne wykształcenie-poeta zna języki, nawiązuje do filozofii i literatury antycznej

3

1,2

II

-fraszka - krótki utwór wierszowany o tematyce żartobliwej

-pieśń - najstarszy gatunek liryczny, dawniej łączony z muzyką

-tren - wiersz żałobny(inaczej lament, żal), poświęcony zmarłej osobie

1

 

1

 

1

0

 

0

 

0

III

-podać tytuły, określić tematykę i charakter wierszy

1+1

0

IV

-wyidealizowany obraz XVI-wiecznej wsi

-pożytki płynące z życia na wsi

-obyczaj

2

1

V

-pochwała życia, „carpe diem”

-umiar, teoria „złotego środka”

-ufność Bogu

-humanizm „człowiekiem jestem i sądzę, że nic, co ludzkie nie jest mi obce”

-patriotyzm

3

1,2

VI

-ból i rozpacz ojca

-rozpamiętywanie chwil spędzonych z córką

-zwątpienie, zachwianie się wiary

-pogodzenie się ze śmiercią

-odbudowa światopoglądu

3

1,2

VII

 

-wygląd i wiek dziecka

-cechy charakteru

-Urszula jako ukochane dziecko

-talent poetycki

3

1,2

VIII

-np. „Odprawa posłów greckich”, „Psałterz Dawidów”

2

1